The Experience of Ethnographic Interpretation of the Epic about Alyosha Popovich and Tugarin

Authors

  • Marina A. Ryblova Federal Research Center Southern Scientific Center of the Russian Academy of Sciences; Volgograd State University, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu02.2024.410

Abstract

The article presents the experience of analyzing the epic “Alyosha Popovich and Tugarin” from the perspective of ethnographic science, i. e. the search for its ceremonial origins is carried out. Disagreeing with those researchers who saw in Tugarin the image of the enemy of Russia (Polovtsian, Tatar), and at the heart of the epic the motif of snake fighting, the author of the article substantiates the idea that the text reproduces the situation of the arrival of the ancestors on the land. The Tugarin serpent represents an ancestor who gives in the rite his (unspent to the end during his lifetime) power — a share that is embodied in the benefits so necessary for the living members of the genus / family. At the same time, in the first part of the epic, the situation of “feeding” Tugarin, the ancestor, and the symbolic transfer of his sexual energy to the female part of the family (represented by the princess) is reproduced, and in the second — the eruption of his share–force in the form of rain and the transformation of individual parts of his body into vessels used, apparently, in ceremonial practices (feasts-bratchinakh) of the heroic community. To substantiate this idea, multiple parallels are given from the ritual practices of the Eastern Slavs and neighboring peoples: veneration of ancestors in the form of snakes; the arrival of mummers (including those associated with the image of the “fiery serpent”) depicting ancestors and performing a symbolic marriage with the living; making dolls with their subsequent destruction in order to cause rain, etc.

Keywords:

epic, prototypes of the main characters, ritual origins of the plot, meeting and seeing off the ancestors

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Агаширинова С.С. Материальная культура лезгин, XIX–начало XX в. М.: «Наука», 1978. 303 с.

Архипенко Н. А. Представления о змее в мифологии донских казаков // История и культура народов степного Предкавказья и Северного Кавказа: Проблемы межэтнических отношений. Сборник научных статей // Ред.-сост. Т.С. Рудиченко. Ростов-на-Дону: Изд-во РГК им. С.В. Рахманинова, 1999. С. 203–210.

Багдасаров Р. За порогом. Статьи, очерки, эссе. М.: Юс-Б., 2003, 280 с.

Балашов Д. М., Новичкова Т. А. Русский былинный эпос // Свод русского фольклора. Т. 1. Былины Печоры. СПб.: Наука; М.: Издательский центр «Классика», 2001. С. 54–55.

Балушок В.Г. Исцеление Ильи Муромца: древнерусский ритуал в былине // Советская этнография. 1991. № 5. С. 20–27.

Балушок В. Г. Инициации древнерусских дружинников // Этнографическое обозрение. 1995. №1. С. 34–45.

Белинский В. Г. Полн. собр. соч. М.; Л: Изд-во АН СССР, 1954. Т. 6. С. 385–392.

Бернштам Т. А. Герой и его женщины: образы предков в мифологии восточных славян. СПб.: МАЭ РАН, 2011, 372 с.

Бернштам Т. А. Эпический герой на пути к совершеннолетию // Кунсткамера. Этнографические тетради. Вып. 5–6. СПб.: МАЭ РАН, 1994. С. 119–139.

Велецкая Н. Н. О генезисе древнерусских «змеевиков» // Древности славян и Руси. М.: Наука, 1988. С. 206–211.

Власова. В. И. Скоморохи и фольклор. СПб.: Алетейа, 2001, 524 с.

Гмыря Л. Б. Обряды вызова дождя в традиционной культуре населения горно-равнинных районов Центрального и Южного Дагестана // Вестник ИАЭ. 2010. № 4. С. 106–121.

Зеленин Д. К. Избранные труды. Очерки русской мифологии: умершие неестественной смертью и русалки. М.: Индрик, 1995, 432 с.

Карпов Ю. Ю. Джигит и волк. СПб.: Кунсткамера, 1995, 312 с.

Лихачев Д. С. Летописные известия об Александре Поповиче // Труды Отдела древнерусской литературы. Т. 7. М.: Изд-во АН СССР, 1949. С. 17–51.

Майков Л. О былинах Владимирова цикла. СПб.: Типография Департамента Внешней торговли, 1863, 142 с.

Маркова Л. В. Болгары // Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы. Летне-осенние праздники. М.: Наука, 1978. С. 223–243.

Миллер Всев. Очерки русской народной словесности. Т. II. Былины. М.: Книгоиздательство К.И. Тихомирова, 1910, 416 с.

Морозов И. А. Женитьба добра молодца. Происхождение и типология традиционных молодежных развлечений с символикой «свадьбы»/«женитьбы. М.: Лабиринт, 1998. 352 с.

Морозов И. А., Слепцова И. С. Круг игры. Праздник и игра в жизни севернорусского крестьянства (XIX– XX вв.). М.: Индрик, 2004, 920 с.

Петров Н. В. Русский эпос: герои и сюжеты. М.: Неолит, 2017, 280 с.

Потебня А. А. Символ и миф в народной культуре. М.: Лабиринт, 2000, 481 с.

Пропп В. Я. Русский героический эпос. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1955. 552 с.

Путилов Б. Н. Фольклор и народная культура. In Memoriam, СПб.: Петербургское востоковедение, 2003, 464 с.

Рыблова М. А. Бой Василия Буслаева со старцем: опыт трактовки былинного мотива // Историческая поэтика. 2021. Т. 19. № 4. С. 40–54.

Рыблова М. А. Календарные праздники донских казаков. 2-е издание, испр. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2016, 168 с.

Фроянов И. Я., Юдин Ю. И. Былинная история: работы разных лет. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 1997, 592 с.

Цивьян Т. В. Змея – птица: к истолкованию тождества // Фольклор и этнография. У этнографических истоков фольклорных сюжетов и образов. Л.: Наука. Ленинградское отд., 1984. С. 47–56.

Published

2024-12-30

How to Cite

Ryblova, M. A. (2024). The Experience of Ethnographic Interpretation of the Epic about Alyosha Popovich and Tugarin. Vestnik of Saint Petersburg University. History, 69(4), 1002–1016. https://doi.org/10.21638/spbu02.2024.410

Issue

Section

Historiography, Source Studies and Methods of Historical Research