Beltsy i Prostetsy. Social Statuses in the Church of Ancient Russia

Authors

  • Pavel I. Gaidenko Bauman Moscow State Technical University, Russian Federation
  • Konstantin A. Kostromin St. Petersburg Theological Academy of Russian Orthodox Church, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu02.2024.403

Abstract

Already the Ancient Church was characterized by the idea of a royal priesthood, that extended to the entire community of Christians, the church institutions of the Middle Ages a developed and complex hierarchical system already represented, where the position of a person was deprived of this royal equality. In the conditions of medieval society, a person’s position in a complex system of social strata and hierarchies determined his place in the church, also shown by liturgical practices. Ancient Russia and its church organization were no exception. Some of the rules of Metropolitan Ioann’s Canonical responses the noted states of affairs quite clearly demonstrate. The article provides a general historiography, showing that researchers have not paid enough attention to this important sourse, and an overview of its translations into Slavic and Russian, as well as publications. The main subject of the article are social terms “beltsy” (laikou) and “prostetsy” (kosmkou) in one of the recommendations given by Metropolitan regarding who can stay sitting during the relevant part of the divine service. A analysis of the rule demonstrates how a person’s social status in liturgical actions was reflected. The article analyzes the moments of worship itself, the social terms used in the ninth rule of the Canonical responses, and the nature of the prohibition. The authors note the discrepancy between Byzantine social realities and Old Russian ones, the not entirely successful relationship between Greek and Old Russian social terms, as well as the poor quality of the Canonical responses translation by the Old Russian scribe.

Keywords:

сanon law, history of the Russian Church, Ancient Rus, Metropolitan Ioann II,, divine service, social structure

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Адельгейм П., свящ. Догмат о церкви в канонах и практике. Реанимация церковного суда. Нижний Новгород: [б. и.], 2008. 206, [1] с.

Андреев А. А. Чинопоследование утрени по древнерусским Часословам студийской эпохи // Электронный научный журнал студентов и аспирантов БФ ПСТГУ. 2016. № 8. С. 12.

Артемов С. Н., Гайденко П. И. К истории одного канонического памятника. о возможных причинах появления "Канонических ответов" митрополита Иоанна Продрома // Христианское чтение. 2021. № 4. С. 215–226.

Афанасьев Н., прот. Служение мирян в церкви. М.: Изд. Свято-Филаретовской Московской высшей православно-христианской школы, 1995. 104 с.

Баранкова Г. С. «Правило» митрополита Иоанна II: текстологический и лингвистический аспекты исследования // Славянское и балканское языкознание / Отв. ред. В. С. Ефимова. М.: Институт славяноведения РАН, 2022. С. 121–139.

Баранкова Г. С., Макеева И. И. Принципы составления и редактирования соборных правил и толкований в Кормчей ранней русской редакции // Труды института русского языка им. В. В. Виноградова. 2021. № 1. С. 9–41.

Гайденко П. И. К вопросу о статусе мирянина или несколько наблюдений о церковных наказаниях мирян на Руси ХI–ХIII вв. // Труды кафедры богословия Санкт-Петербургской Духовной Академии. 2023. № 3 (19). С. 180–191.

Гайденко П. И. Образование древнерусских епископов (конец X — первая треть XIII вв.) // Христианское чтение. 2014. № 4. С. 6–32.

Гайденко П. И., Москалёва Л. А., Фомина Т. Ю. Церковь домонгольской Руси: иерархия, служение, нравы. М.: Университетская книга, 2013. 142 с.

Данилевский И. Н. Холопское счастье Даниила Заточника // Казус 2002: Индивидуальное и уникальное в истории. Вып. 4. М., 2002. С. 94–107.

Заграевский С. В. О предназначении полатей (хор) в древнерусских храмах // Материалы Межрегиональной краеведческой конференции (24 апреля 2009 г.). Сборник статей / [Редкол: М. А. Барашев и др.; сост. Т. Б. Шестернина]. Владимир: Владимирская областная универсальная научная библиотека им. М. Горького, 2010. С. 182–195.

Корогодина М. В. Кормчие книги XIV — первой половины XVII века: в 2 т. Т. 2: Описание редакций. М.; СПб.: Альянс-Архео, 2017. 648 c.

Корогодина М. В. Новгородская (Климентовская) Кормчая // Православная энциклопедия. М., 2018. Т. 51. С. 451–453.

Костромин К. А., прот., Волужков Д. В. К вопросу об отношении антилатинской полемики к церковному праву Древней Руси (ХI–ХII века) // Палеоросия. Древняя Русь: во времени, в личностях, в идеях. 2019. № 1 (11). С. 44–56.

Макарий (Булгаков), еп. Винницкий История Русской Церкви. СПб.: Тип. Имп. акад. наук, 1857. Т. 2: В период совершенной зависимости ее от константинопольского патриарха. 988–1240. [Отд. 2. Состояние русской церкви от первой попытки к независимости ее от константинопольского патриарха до второй попытки, или от митрополита Илариона до митрополита Климента Смолятича. 1051–1147]. [4], 368, IV с.

Мильков В. В., Симонов Р. А. Кирик Новгородец: ученый и мыслитель. М.: Кругъ, 2011. 537, [6] с.

Мошкова Л. В. Апостольские правила в Кормчей русской редакции: принципы соединения текста // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. 2009. № 3 (37). С. 79–80.

Мошкова Л. В. Апостольские правила в Кормчей русской редакции: принципы соединения текста // Религии мира: История и современность. 2006–2010. СПб., 2012. С. 44–75.

Назаренко А. В. Иоанн II // Православная энциклопедия. М.: ЦНЦ «Православная энциклопедия», 2010. Т. 23. С. 471–475.

Павлов А. С. Критические опыты по истории древнейшей греко-русской полемики против латинян. СПб.: Тип. Акад. наук, 1878. VI, 210 с.

Пихоя Р. Г. Возникновение памятников покаянной дисциплины Древней Руси в XI в. // Пихоя Р. Г. Записки археографа. М.: Ун-т Дмитрия Пожарского, 2016. C. 42–55.

Пихоя Р. Г. Митрополит Иоанн II как канонист и дипломат // Пихоя Р. Г. Записки археографа. М.: Ун-т Дмитрия Пожарского, 2016. C. 56–65.

Рукавишников А. В. Древнерусская знать домонгольского периода: Историко-терминологическое исследование: диссертация… канд. ист. наук. М., 2004. 176 с.

Скабалланович М. Толковый Типикон. Объяснительное изложение Типикона с историческим введением. Вып. 1, 2, 3. М.: Паломник, 1995. 936 с.

Турилов А. А. Ответы Георгия, митрополита Киевского, на вопросы игумена Германа — древнейшее русское «вопрошание» // Славяне и их соседи. Славянский мир между Римом и Константинополем. М.: Индрик, 2004. Вып. 11. C. 211–262.

Успенский Н. Д. Православная вечерня: Историко-литургический очерк. Чин всенощного бдения на Православном Востоке и в Русской Церкви / Труды. Т. 1. М.: Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2004. 432.

Щапов Я. Н., Бегунов Ю. К. О завершении издания текста древнеславянской Кормчей в ХIV титулах без толкований // Bysantinobulgarica. T. IV. Sofia, 1973. С. 105–112.

Щапов Я. Н. Византийское и южнославянское правовое наследие на Руси в XI–XIII в. М.: Наука, 1978. 291 с.

Щепеткин А. В., диак. Какой была утренняя молитва в Древней Руси: чин утрени по Студийскому Часослову XIV в. // Теология в научно-образовательном пространстве: религия, культура, просвещение. Сборник статей региональной конференции (Екатеринбург, 24–25 октября 2019 г.). Екатеринбург: Миссионерский институт, 2019. С. 331–346.

Щепеткин А. В. Суточный богослужебный круг по древнерусскому Часослову XIV в. // Труды Отдела древнерусской литературы. СПб.: Наука, 2020. Т. 67. С. 21–35.

Щепеткин А. В., диак. Часослов XIV века О. П. I. 2 в сравнении с другими древнерусскими часословами // Церковь. Богословие. История. Материалы VII Всероссийской научно-богословской конференции. Екатеринбург: Изд-во ЕПДС, 2019. С. 197–208.

Poppe A. Państwo i kościół na Rusi w XI wieku. Warszawa: Państwowe wydawnictwo naukowe, 1968. 252 р.

Published

2024-12-30

How to Cite

Gaidenko, P. I., & Kostromin, K. A. (2024). Beltsy i Prostetsy. Social Statuses in the Church of Ancient Russia. Vestnik of Saint Petersburg University. History, 69(4), 880–893. https://doi.org/10.21638/spbu02.2024.403

Issue

Section

History of Russia